woensdag 16 maart 2011

Rode Kool maar dan lekker

Heb ik me daar lang naar moeten zoeken! Een recept dat rode kool lekker maakt. Nooit gedacht dat het een rauwe rode kool zou zijn. Ik gebruikte een Joods rode kool recept als voorbeeld. Dit is een recept met heel veel symboliek, erg leuk om te lezen.

"Stap 1: In een flinke kom bestrooit u een halve in zeer dunne reepjes gesneden rodekool met 1 flinke theelepel zeezout. Dan voegt u 1 in kleine stukjes gesneden rode paprika toe, samen met 1 in mooie dunne ringetjes gesneden rode ui.

Stap 2: In een kleine pan verwarmt u 75 cl (halve koffiekop) rode of witte wijnazijn samen met 3 eetlepels honing of suiker tot dit is opgelost. Roer er 1 kleine eetlepel grove mosterd door. Dit mengsel schept u door de groenten.

Stap 3: Vermeng in een kom 100 cl mayonaise of halvanaise met 100 cl Griekse of Turkse yoghurt, een halve theelepel kerriepoeder, eventueel voor extra smaak nog een halve theelepel pimentpoeder of gevijzelde pimentkorrels, een paar draaien met de zwarte pepermolen, en een koffiekopje met gewassen rozijnen. Schep dit door de groenten.

Stap 4: In de koelkast plaatsen en laat de smaken een uurtje of twee intrekken. Schep de salade bij serveren nog weer even goed om."

Bij stap drie gebruikte ik mayo noch halvanaise, noch yoghurt. Wij namen een paar heel flinke scheuten erg lekkere olijfolie. Ging prima!
Dit is echt het lekkerste recept voor rode kool dat ik ooit heb klaargemaakt. Aanrader!

1 opmerking:

  1. Dit rode kool recept is lekker maar ik denk dat je mijn receptje ook wel lekker vindt. Hier is de libk in het Engels. Er zijn gember, appels,kaneel & rode ui in het. http://sophiesfoodiefiles.wordpress.com/2010/10/03/1226/

    BeantwoordenVerwijderen