zondag 20 februari 2011

Bismilla!

Ik reis vaak naar andere landen, zonder dat ik van huis hoef te gaan. Okee, ik ga langs de bieb. En dan haal ik daar een prachtig kookboek. Ik wil ze met mooie plaatjes. Het oog wil ook wat. En die kookboeken lees ik 's avonds. We komen niet vaak aan tv toe :)
Deze keer had ik het boek Bismilla Arabia geleend.



Bismilla betekent Eet Smakelijk! En dat is het. Een smakelijk boek van Nadia Zerouali en Merijn Tol. Hun tweede kookboek, het eerste (Arabia) was ook al zo leuk! In het hart van het boek staan hun avonturen op de reizen die ze maakten besproken.

Een van de recepten trok meteen mijn aandacht: Milouds hete koolbladeren. Ze maakt een lekker gerecht van groene kool, rijst en gehakt met tomatensaus. Een echt wintergerecht dus!

Ik paste het een beetje aan, aan de smaak van mijn meisjes en de beschikbaarheid van de producten. Dit zijn Belinda's niet zo hete koolbladeren :)

Mijn ingredienten:
1 groene kool,
2 teentjes knoflook
1 bosje dille
500 gram rundergehakt
100 gram snelkookrijst
1 tl harissa
olijfolie
peper, zout
3 uien
2 kleine blikjes tomatenpuree
gedroogde munt

Haal mooie bladeren van de kool los en snijd de dikke, harde nerven wat dunner. Pers de knoflook en knip de dille fijn. Kneed het gehad met de knoflook, dikke, rijst, harissa, een scheutje olijfolie en peper en zout naar smaak. Laat je oudste dochter er balletjes van maken. Vul elk koolblad met een balletje, maak er een mooi pakketje van en zet vast met een prikkertje. Stoom de rolletjes in 20-30 minuten gaar.
Maak ondertussen het tomatensausje. Snijd de uien fijn. Verhit een flinke laag olijfolie in een pak en baak de uien 5 minuten. Voeg de tomatenpuree toe en bak nog 5 minuten. Voeg 400 cc water toe en breng aan de kook. Breng de saus, als ze dik is geworden, op smaak met peper, zout en gedroogde munt. Schep de saus over de gevulde rolletjes.

Lekker!!!! Echt een aanrader!



Dit mandje gebruik ik om te stomen. Het past precies in mijn braadpan. Het staat op pootjes, zodat er onder ongeveer anderhalve cm water kan staan.



Hierop heb ik alle rolletjes gestapeld. De deksel paste er nog net op.



Mooi he? Zo'n schaal lekkers! Het lukt me meestal niet om een scherpe foto te maken zonder flits omdat er al snel een meisje aan mijn arm hangt om te kijken wat ik aan het doen ben.



Close up van een van de groene kool pakketjes...



Niet zo'n mooie foto, maar wel heel erg lekker. We aten het met wortel/appel/rozijntjes salade, altijd een succes.
De oudste heeft alleen de tomatensaus op, de lekkerste soep die ze ooit heeft gegeten. De jongste vond het gehakt mengsel lekker en liet de koolbladeren liggen. Maar mijn man en ik willen dit nog wel een keertje eten :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten