maandag 20 december 2010

Olie

Dit blogbericht gaat over chocoladecakejes.



Mijn oudste is 4 en had dit jaar voor het eerst een kerstdiner op school. Aan de deur van de klas hing een intekenlijst. Alle ouders maakten iets lekkers... maar de meesten iets met gluten of eieren. Dus juf zegt: maak jij gewoon iets voor Daisy. Iets wat de andere ouders maken, dat ze mee kan eten.
En dus ging ik aan de slag. Ik maakte poffertjes, kerstkransjes, huzarensalade, saucijsenbroodjes en samen met de kinderen chocoladecakejes. (Snap je nu waarom ik geen tijd had om te bloggen? :)



Ik gebruikte een recept uit mijn Babycakes boek. Ik kwam een beetje in problemen omdat ik niet alle ingrediënten kan krijgen. Maar ik heb wat geïmproviseerd zoals gewoonlijk.
Garbanzo-fava bean flour gebruiken ze. Iets met kikkererwten en witte bonen. Tja. Dat verving ik door een mix van rijstmeel en maismeel met tapioca. Ze gebruiken ook coconut oil. Kokosolie heb ik wel, maar dat is hard, het zit in een pot. Onmogelijk om daar een afgemeten cup uit te krijgen. In de VS verkopen ze het vast ook vloeibaar. Ik gebruikte saffloerolie. Ik had ergens gelezen dat dit een zeer goede olie is om mee te bakken.

Mijn oudste was niet blij dat er olie bij ging. Olie kent ze uit Barbapapa. Olie is zwarte stinkende troep. Dat hoort niet in taartjes. Ik legde uit dat je verschillende soorten olie hebt. En dat dit olie om te bakken is. Ze was niet overtuigd.

Het feit dat het bruine taartjes zijn hielp niet echt. En dus werden de taartjes nieteens geproefd.




En zit ik met een vriezer vol taartjes. 18 taartjes. Per drie in een doosje.



Op een sneeuwerige avond als deze, smaken ze pappa en mamma wel. Iets naar olie, dat zeker. De saffloerolie koop ik niet meer. Volgende keer neem ik de moeite om kokosolie te smelten. En luister ik beter naar mijn dochter.

Overigens heeft pappa ook de poffertjes met smaak gegeten. Dochterlief at op de feestavond kerstkransjes, geweldige huzarensalade en het recept van het jaar: saucijsenbroodjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten