woensdag 30 juni 2010

Roti pannenkoeken

Ik hou heel erg van roti maar de pannenkoeken die ik meestal koop bij de toko bevatten gluten en ik was blij dat ik een goed alternatief vond. Glutenvrije roti van het blog van Meghan Telpner: Making Love in the Kitchen. Een vrolijk en glutenvrij blog. Ze gebruikt rijst en spliterwten die een nacht hebben geweekt als basis voor het beslag. En dan nog wat kruiden erbij, en bakken maar.



Niet dus.
Ik heb een probleem met glutenvrije pannenkoeken. Ze vallen uit elkaar. Het worden zielige hoopjes. En daarom maak ik meestal pancakes. In de grillpan. Met 4 tegelijk. Na drie pogingen grote roti's bakken ging ik dus maar voor kleine roti's. Het gaat toch om de smaak :D


Het resultaat was al een stuk beter. Hoewel nog niet perfect. En ze zijn ook redelijk lekker. Al moet ik zeggen dat ik van de hele kruidenlijst die ze gebruikt:

1 tsp fenugreek, ground
1 tsp fennel seeds, ground
2 cloves garlic
1 tsp dried ginger, 2 tsp fresh
1/4 – 1/2 tsp salt

alleen de gember en zout heb gebruikt. En wat komijn. De rest had ik niet in huis. Ik denk dat ze met de oorspronkelijke kruiden nog vet veel lekkerder zijn. Doen we gewoon nog een experiment.



De roti's aten we met een stoofpotje van kip, kouseband en aardappelen. Heel makkelijk, neem een kip (of kippepoten), smeer in met garam massala, bak bruin met een uitje in de pan. Zet onder water (recept wat ik heb zegt kopje onder), voeg twee bouillonblokjes toe en nog een eetlepel garam massala en laat een een half uur sudderen. Dan een bosje kouseband toevoegen en een lepeltje sambal en een half uur laten sudderen. Dan een pond aardappels erbij, nog een half uur laten sudderen en klaar is kees! Vegetariers doen het met tofu en een eitje. Veganisten zelfs zonder ei, maar dan is dit nog steeds ERG lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten