dinsdag 22 juni 2010

Bloemkool met een soort van kaassaus uit de oven


Bloemkool eet je met kaassaus. Maar zonder kaas is dat een beetje moeilijk. Uit de veganistische hoek komt dit recept van Bloemkool met een Soort Van Kaassaus. Ik heb het van het blog van Monique: Natuurlijk Veganistisch!
Het recept heb ik aangepast. Ik gebruik geen kokos, knoflook, soja(dus geen shoyu of tofu) en de pasta en het brood zijn natuurlijk glutenvrij.

Ik heb een hele bloemkool bijna gaar gekookt en 250 gram maispasta al dente. (Normaal gesproken gebruik ik volkoren rijstpasta, maar de maispasta was in de aanbieding en werkte heel goed.) Ik heb 300 gram gehakt gebakken en gekruid met twee eetlepels ras-al-hanout, marokkaanse kruiden.
Daarna heb ik de saus gemaakt. Klinkt moeilijk, is makkelijk als je het eenmaal weet en is erg veelzijdig. Ook een goede basis voor soep of kerriesaus.

3 eetlepels olijfolie opwarmen in een pan en een uitje erin gebakken. Dan 4 eetlepels rijstmeel toegevoegd. Dan beetje bij beetje ongeveer een halve liter water toegevoegd, je merkt steeds dat de saus weer dik wordt. Daarna heb ik bijna een halve liter havermelk toegevoegd. Dit is de basis van de saus, daarna heb ik hem op smaak gebracht met
4 eetlepels edelgistvlokken
zout
peper
italiaanse kruiden.
Daarna heb ik een soort van croutons gemaakt van oud brood. 3 boterhammetjes in de keukenmachine fijn gemalen, wat zout en 3 eetlepels olijfolie erdoor gemengd.

De bloemkool, gehakt, pasta en saus mengen en in een grote ovenschaal doen, het broodkruim erover en alles een half uur in een oven van 180 graden. Het krijgt een mooi goudgeel knapperig korstje.



Ik vond het erg lekker en mijn stoere man ook. De kinderen hebben helaas geen hap ervan gegeten (is het de kleur???) en aten later op de avond een wortel. Ook gezond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten