dinsdag 27 april 2010

Perfecte Viskoekjes


Vis is gezond. Maak dat mijn kinderen wijs. Ze vinden het lekker, zolang het vissticks zijn. Mijn man denkt er ongeveer hetzelfde over. En die zijn met gluten, dus ik had een probleem. Ik kan best lekkere visragout maken met mosterdsaus. Maar om eerlijk te zijn was ik de enige die hiervan smulde. Mmmm met worteltjes en aardappelpuree... mmm. Maar ik dwaal af. Ik moest op zoek naar een goed visrecept. ik heb geprobeerd vis te 'paneren' met fijn gemaakte cornflakes. Geen succes. Ze bleven niet plakken. De vis smaakte teveel naar vis.
Uiteindelijk kwam ik het recept voor viskoekjes tegen. En dat heb ik al een paar keer met succes gemaakt. Vorige week heb ik het geperfectioneerd :) Het geheim? Paneren met maisgriesmeel.

Perfecte Viskoekjes

300-400 gram vis. Ik heb koolvis, kabeljauw en zalm geprobeerd. Allemaal lekker.
sap van een citroen of limoen, net wat je hebt
een bosje basilicum, koriander of rucola (ik vind koriander het lekkerst)
1 eetlepel thaise rode currypasta
2 eetlepels sojasaus
bloem om te binden
2 bosuitjes
maisgriesmeel om te paneren

De vis ontdooien (of verse vis gebruiken, dat kan natuurlijk ook). Doe ze in de keukenmachine en voeg basilicum (oid), currypasta, sojasaus, citroensap toe en maal het fijn. Je kunt het heel fijn maken of iets grover laten, het hangt er maar van af of je het op vis wilt laten lijken :)
Voeg wat bloem toe om het te binden, ik gebruik rijstemeel. Roer er de bosuitjes doorheen.
Maak er koekjes van, met 400 gram heb ik 10 koekjes kunnen maken. Strooi wat maisgriesmeel op een bord en leg de koekjes erop en draai ze om. Zo plakken ze niet meer aan elkaar. Toen ik de koekjes klaar had, heb ik ze een uurtje in de koelkast gelegd om op steviger te worden, maar een andere keer heb ik ze meteen gebakken, dus dat werkt in principe ook.
Bakken ongeveer 5 minuten per kant in de olie.

We aten ze met nasi en rode saus. Mmmmmm... Het restant van de koekjes ging de volgende dag mee als lunch en was nog steeds lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten