dinsdag 16 maart 2010

Melk?? Hennepmelk kan ik zelf maken!

Dit zijn hennepzaadjes. Die koop ik online. Ik heb ze een nachtje laten weken...

En daarna in de blender gemixt met een snufje zout en drie of vier dadels. Ik gebruik het liefst verse dadels, vooral in smoothies blijven met gedroogde dadels stukjes erin zitten.

Ze zien er heel lekker en sappig uit..

Een kopje hennepzaad met drie kopjes bronwater. Dit alles tezamen in de superblender.... Ik gebruik altijd programma 4, dat is de whole juice. Supersap maken we dus.

En na een minuutje ziet het er dan echt uit als melk...

Maar de hoesjes van de zaadjes zitten er nog wel in... die smaken niet lekker en daarom haal ik alles door een speciaal notenmelkzeefdoekje. Een zakje van dun materiaal. Die doe ik bovenop een grote pot, met een elastiekje erom en dat laat ik eventjes staan, een half uurtje ofzo.

En wat er dan uitkomt is lekkere verse hennepmelk. Het smaakt naar beukenootjes. In de koelkast is het een dag of 4 houdbaar. Tenminste zo lang doe ik met een liter.

Mijn kinderen vinden het zo puur niet lekker :D Ik vind het zelf het lekkerst als ik er chocolademelk van maak. En door een smoothie is het super! Het maakt het echt romig en mjam.
Hennepmelk is erg gezond en beval veel goede omega's. Ook zitten er de juiste aminozuren in. Dit is echt een vet goede vervanging voor koemelk!

Ik zoek alleen nog een goede bestemming voor de zaadjes die ik overhoud... Iemand tips?

1 opmerking: